۴ خاصیت شگفت انگیز چای زوفا نیوشا
۱۳۹۷-۱۰-۱۱
۸ خاصیت شگفت انگیز دمنوش گل گاوزبان، به لیمو، زیرفون و سنبل الطیب نیوشا
۱۳۹۷-۱۰-۱۱
Rate this post

اولین قدم برای رفع یبوست ورزش کردن است . به آهستگی ورزش کنید . هر روز یک پیاده روی کوتاه انجام دهید و به تدریج زمان پیاده روی خود را افزایش دهید تا حداقل ۲۰ دقیقه طول بکشد.اطمینان حاصل کنید به اندازه کافی مایعات مصرف می کنید ؛ اکثر افراد باید سعی کنند روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا مایعات بدون کافئین مصرف کنند . اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکی و کافئین دار منجر به افزایش نیاز بدن به آب خواهد شد .همچنین اگر نارسایی قلب یا کلیه دارید،با پزشک خود درباره میزان مایعات مورد نیاز خود مشورت کنید .

میوه ، سبزیجات و فیبر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.یک صبحانه سبوس دار یا دارای حبوبات مصرف کنید و سعی کنید بعدظهر ها یک میوه به عنوان میان وعده میل کنید . هر روز برای دقع مدفوع برنامه ریزی کنید ( به طور مثال بعد از صبحانه ) زیرا ایجاد برنامه روزانه ممکن است مفید واقع شود . عجله نکنید و وقت بگذارید .

در حالی که در توالت نشسته اید ، پای خود را بر روی چهارپایه کوچک بگذارید ( حدود ۱۵ سانتی متر ) چرا که به شما کمک می کند به صورت ” چمباته ” بنشینید و انطاف پذیری و راحتی بیشتری داشته باشید و لگن خود را در موقعیت مناسب قرار دهید . چمباته نوعی نشستن است که کف پا بر روی زمین قرار می گیرد و زانو ها را در بغل می گیرند .

اگر شما هنوز مبتلا به یبوست هستید :
در رژیم غذایی روزانه خود از الیاف مصنوعی مانند سیتروسل ( Citrucel ) و متاموسیل ( Metamucil ) استفاده کنید .
نرم کننده های مدفوع را امتحان کنید نظیر کولاس و سورفاک ؛ در صورتی که مدفوع شما سخت است این مواد رطوبت مورد نیاز را به مدفوع شما باز میگرداند .
شیاف گلیسیرین روده ای را امتحان کنید . دستورالعمل های روی جعبه را انجام دهید ؛ معمولا طی ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت موجب بیرون روی می شود .
ممکن است گاهی اوقات نیاز به یک “ملین ” باشد . اگر نوجوان شما دارای مشکلات یبوست است ؛ پیش از استفاده از داروهای ملین کننده مدفوع ،با پزشک مشورت کنید .

انواع داروهای ملین برای رفع یبوست
ملین های اسموتیک ( نرم کننده مدفوع اسموتیک ) : مانند فسفات سودا ، شیر منگنز و میرالاکس و قندهای غیر قابل جذب همانند لاکتوز یا سوربیتول . این ملین ها با کشیدن آب از عروق خونی و بافت ها به داخل روده باعث می شوند مدفوع نرم شده و به آسانی دفع شود. دقت کنید هنگام استفاده از این ملین ها مقدار زیادی آب بنوشید .

ملین های تحریک کننده : ( مانند مارک Ex-Lax ) این ملین ها سرعت حرکت مدفوع از طریق روده را افزایش می دهند . از این داروها به مقدار کم استفاده کنید . همچنین این نوع ملین ها باید در موقع خواب مصرف شود زیرا در صورتی که با غذا خورده شوند اثر آن کاهش پیدا می کند .استفاده منظم ممکن است توانایی بدن شما را در جذب ویتامین D و کلسیم کاهش دهد . از ملین ها بیش از دو هفته بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید .

اگر هنوز به یبوست دچار هستید ، علائم خود را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا نیاز به مشورت با پزشک خود دارید یا خیر . همچنین قبل از استفاده از ” تنقیه ” با پزشک خود مشورت کنید تا علائم شما را بررسی کند چرا که ممکن است راه دیگری برای درمان یبوست خود داشته باشید .

علائم برای مراقبت از درمان در خانه
اگر هر یک از موارد زیر را در مدت زمان درمان خانگی مشاهده کردید ، با پزشک خود تماس بگیرید :
یبوست بعد از یک هفته درمان خانگی ادامه یابد .
درد مقعدی ایجاد و یا افزایش یابد .
خون در مدفوع مشاهده و یا افزایش پیدا کند .
کنترل مدفوع خود از دست برود .
علائم شدیدتر و یا مکرر شود .

منبع: بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *