گزنه
فواید مصرف گزنه برای بهبود میل جنسی و سلامت پروستات
۱۳۹۸-۰۲-۱۳
۵ خاصیت شگفت انگیز چای توت فرنگی نیوشا
۱۳۹۸-۰۲-۱۳
۵/۵ - (۱ امتیاز)

خواب خوب برای سلامت کلی بدنتان حیاتی است. متاسفانه حدود ۳۰ درصد افراد به طور مزمن از بی‌خوابی یا عدم توانایی به خواب رفتن، داشتن خواب بدون وقفه و با کیفیت بالا رنج می‌برند. به هنگام استراحت و آرامش دمنوش‌های گیاهی انتخاب‌های‌ پرطرفداری هستند. برای قرن‌ها، در سراسر دنیا به عنوان داروهای خواب‌آور طبیعی ستفاده شده‌اند. تحقیقات جدید نیز از مصرف چای‌های گیاهی و اثرگذاری آن‌ها برای کمک به خواب حمایت می‌کنند. این مطلب ۳ تا از بهترین نوشیدنی‌ها برای خوابیدن را بررسی کرده است:

۱- بابونه: چای بابونه به عنوان دارویی طبیعی برای کاهش التهاب، اضطراب و درمان بی‌خوابی استفاده شده است. در واقع، بابونه به عنوان یک آرامبخش یا خواب‌آور درنظر گرفته می شود. اثرات آرامبخش آن می‌تواند به آنتی‌اکسیدانی به نام آپی‌ژنین که در مقادیر زیاد در بابونه یافت می‌شود، نسبت داده شود. آپی‌ژنین به گیرنده‌های خاصی در مغزتان متصل می‌شود که می تواند اضطراب و زمان به خواب رفتن را کاهش دهد. مطالعه‌ای بر روی ۶۰ فرد ساکن در خانه سالمندان نشان داد افرادی که روزانه ۴۰۰ میلی گرم عصاره بابونه دریافت کردند، به‌طور چشمگیری کیفیت خواب بهتری نسبت به افرادی که هیچ چیزی دریافت نکرده بودند، داشتند. مطالعه‌ای دیگر بر روی زنان پس زایمان که خواب با کیفیت پایین داشتند، نشان داد افرادی که چای بابونه را برای یک دوره ۲ هفته‌ای نوشیدند، به طور کلی کیفیت خواب بهتری نسبت به افرادی که چای بابونه ننوشیدند، داشتند. علاوه بر این، مطالعه‌ای بر روی افرادی با بی‌خوابی مزمن نشان داد آنهایی که ۲۷۰ میلی گرم عصاره بابونه ۲ بار در روز دریافت کردند، حدود ۱۵ دقیقه زودتر از شرکت‌کنندگانی که این عصاره را دریافت نکردند، به خواب رفتند. علاوه بر این، آنهایی که این عصاره را دریافت کردند دفعات از خواب بیدار شدن آن ها در میانه‌ی شب کمتر بود. نتایج این مطالعات، به ویژه برای افرادی که با خواب شبانه کافی مشکل دارند، دلگرم کننده است.

دمنوش مثلثی معجون رویایی نیوشا

۲- ریشه سنبل الطیب: سنبل الطیب گیاهی است که برای قرن‌ها به منظور درمان مشکلاتی مانند بی‌خوابی، عصبانیت و سردردها استفاده می‌شده است. از لحاظ تاریخی، در انگلستان در طول جنگ جهانی دوم برای تسکین استرس و اضطراب ناشی از حملات هوایی استفاده شد. امروزه، سنبل الطیب یکی از محبوب‎ترین گیاهان کمک‌کننده به خواب در اروپا و ایالات متحده است. محققین  از مکانیسم ریشه سنبل الطیب برای بهبود خواب کاملا مطمئن نیستند. اگرچه، براساس یک تئوری سنبل الطیب سطوح انتقال‌دهنده عصبی بنام گاما-‌آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش می‌دهد.

درصورت وجود مقادیر بسیار زیادGABA ، خواب آلودگی می‌تواند افزایش یابد. در واقع، این روشی است که برخی داروهای ضداضطراب عمل می‌کنند. برخی مطالعات با جامعه آماری کوچک از ریشه سنبل الطیب به عنوان یک خواب‌آور مؤثر حمایت می‌کنند. مثلا مطالعه‌ای بر روی ۲۷ نفر با مشکلات خواب نشان داد که ۸۹ درصد از شرکت‌کنندگان با مصرف عصاره ریشه سنبل الطیب بهبود خواب را گزارش کردند. همچنین هیچگونه عوارض جانبی مانند خواب آلودگی صبحگاهی پس از مصرف این عصاره مشاهده نشد. لازم به ذکر است که این یافته‌ها برپایه گزارش شرکت‌کنندگان است که وابسته به طرز تفکر شخص است. مطالعات، اطلاعات علمی و بدون درنظر گرفتن نظر شخص که مرتبط با کیفیت خواب است مانند ضربان قلب و فعالیت مغز را ارزیابی نکردند. با این وجود، نوشیدن چای ریشه سنبل الطیب می‌تواند به بهبود کیفیت خواب بدون داشتن عوارض جانبی کمک کند.

دمنوش گل گاوزبان، به لیمو، زیرفون و سنبل الطیب نیوشا

۳- بادرنجبویه: بادرنجبویه متعلق به خانواده نعناعیان است و در سراسر دنیا یافت می‌شود. درحالیکه اغلب به صورت عصاره برای استفاده در آروماتراپی به فروش می‌رسد، برگ‌های آن برای تهیه دمنوش خشک می‌شوند. این گیاه معطر با رایحه‌ی مرکباتی برای کاهش استرس و بهبود خواب از قرون وسطی استفاده شده است. شواهد نشان می دهد که بادرنجبویه سطوح GABA را در موش‌ها افزایش می‌دهد و بر این موضوع تأکیید دارد که بادرنجبویه می‌تواند به عنوان یک آرامبخش عمل کند. همچنین، مطالعه‌ای انسانی کاهشی ۴۲ درصدی در علائم بی‌خوابی، پس از دریافت روزانه ۶۰۰ میلی گرم از عصاره بادرنجبویه به مدت ۱۵ روز توسط شرکت‌کنندگان، نشان داد. چنانچه مشکلات خواب مزمن دارید، نوشیدن چای بادرنجبویه پیش از خواب می‌تواند به شما کمک کند.

چای بادرنجبویه نیوشا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *